Blepharitis (øjenlågsbetændelse), tørre samt lysfølsomme øjne

Det er nu snart 2 år tid siden, at jeg var til øjenlægen og fik konstateret kronisk blepharitis. Efterfølgende gik jeg selvfølgelig på nettet for at læse mere om det, men fandt hurtigt ud af at det er ret begrænset, hvad man egentlig kan finde.

Jo man kan finde den klassiske beskrivelse og den klassiske behandling, men hvis det ikke lige virker, ja så er man i den grad på egen hånd og det er godt gammeldags træls, for at bruge et godt jysk ord.

Jeg har derfor besluttet, at jeg vil dele mine egne oplevelser, i håb om at andre kan få glæde af dem. I dette blogindlæg, vil jeg fortælle lidt om min egen situation og gennemgå de forskellige behandlingsformer og hjælpemidler, som jeg har forsøgt med større eller mindre held.

Hvad er blepharitis?

Blepharitis er en betændelsestilstand som sidder i øjenlågskanterne. Den kan enten skyldes bakterier (og så kan den behandles med øjendråber) eller den kan skyldes en dysfunktion i de meibomske kirtler, som sidder på øjenlågskanterne. Disse kirtler producerer olier, som er med til at danne den tårefilm, som dækker vores øjne. Fungerer disse kirtler ikke ordentligt, kan olierne blive harske og kirtlerne stopper til. Dette giver hævede, røde og irriterede øjenlåg samt tørre og (hos nogle) lysfølsomme øjne.

Den gængse behandling er varme omslag morgen og aften, efterfulgt af forsigtig øjenlågsmassage samt afrensning af øjenlåg og øjenomgivelser. For mange er dette nok til at holde øjenlågsbetændelsen nede, men desværre ikke for alle.

I mit tilfælde er de største gener de tørre øjne samt lysfølsomheden, som i perioder gør det umuligt at se tv, sidde ved en pc, en pad, læse eller lave håndarbejde ved hjælp af elektrisk lys m.m.

Kort sagt, så er der perioder, hvor jeg ikke kan foretage mig andet end at gå tur, gøre rent, dyrke motion m.m. Alt de ting som kræver, at jeg skal sidde og fokusere på noget tæt på og samtidig bruge elektrisk lys, er uden for rækkevidde. Disse perioder har ind til videre varet et par måneder af gangen.

Selv i gode perioder, er der ikke ubegrænset brug af ovenstående. Der skal stadig passes meget på og holdes mange pauser. Jeg har derfor ledt med lys og lygte efter ting som kunne hjælpe mig og har afprøvet en del. Dem vil jeg gennemgå her en for en, så kan du selv afgøre, om det også er noget du også vil forsøge dig med.

Varme omslag

Dette er standardbehandlingen. Man skyller en vaskeklud under den varme hane, vrider den og placerer den på det lukkede øjenlåg i 5 min. Herefter masseres øjenlågene forsigtigt - både de øvre og de nedre.

Virkning: Begrænset

Vaskekludene bliver hurtigt kolde og skal skylles igen, så man kommer til at rende frem og tilbage. Alternativt skal kludene være så varme til at starte med at det faktisk bliver ubehageligt.

Prisniveau: Billigt - hvilket jo er en fordel

Varmebriller fra Thea Nordic

Varmebrillerne virker ved tilføje fugt og varme til øjnene.

Brillerne tilsluttes en stikkontakt og sættes til opvarmning i 15 min. Herefter fugter man 2 papiragtige ringe under vandhanen, rystet overskydende vand af og placerer dem inden i brillernes glas. Brillerne tages på og behandlingen startes.

Behandlingen varer 10 min. OBS pas på ikke at gøre ringene alt for våde, da det så kan blive lidt ubehageligt at have brillerne på (det kommer til at føles ekstra varmt)

Virkning: God men der er også ulemper

Varmen og fugten får løsnet op for de meibomske kirtler, så olierne lettere kan løbe.

Desværre oplever jeg også at mine øjne bliver ekstra tørre, når jeg bruger dem og det varer typisk hele dagen. I følge producenter børn man bruge dem to gange om dagen, men jeg bruger dem kun hver anden eller tredje dag, for ikke at udtørre øjnene for meget.

Ville jeg undvære brillerne trods ulempen med de tørre øjne. Nej det ville jeg ikke, for så ville jeg få svært ved at holde min blepharitis nede. Men jeg vil anbefale at du prøver dig frem og finder det niveau, som passer netop til dig.

OBS: Jeg har fundet ud af at det typisk er de sidste 2 min, som gør forskellen på om/hvor meget mine øjne tørrer ud, så nogle gange vælger jeg at afbryde behandlingen efter 8 min, da det stadig har en god effekt på kirtlerne. Dette gør jeg dog kun i gode perioder, hvor betændelsen er nogen lunde under kontrol

Prisniveau: Ca. 1600 kr. (engangsudgift) + 1 kr. pr. ring (løbende udgift), så det er ikke billigt. Til gengæld brugte jeg flere øjendråber før jeg investerede i brillerne, end jeg gør nu.

På grund af ekstra tørre øjne det første døgn, prøver at planlægge brugen lidt. Hvis jeg f.eks. ved at jeg skal ud og køre i bil i længere tid ( hvor jeg altid får ekstra tørre øjne), så bruger jeg brillerne dagen før, så den værste tørhed kan fortage sig.

Øjendråber

Systane Ultra unit dose

Øjendråber uden konserveringsmidler, som er gode til sarte øjne eller hvis man drypper mange gange på et døgn. De fungerer ved at lægge et smørende lag på øjets overflade, som er med til at holde på tårerne og derved formindske udtørring.

Jeg syntes ikke de fugter lige så meget som de smører, så for mig fungerer det bedst at bruge dem om natten.

Virkning: God

Prisniveau: Fra 81 - 135 for en pakke med 30 engangsbeholdere. OBS: Det kan godt betale sig at købe dem hos Synoptik, når de har 4 pakker for 3 pakkers pris. Det er pt. det billigste sted jeg kender.

Systane Hydration unit dose 

Øjendråber uden konserveringsmidler, som er gode til sarte øjne eller hvis man drypper mange gange på et døgn. De fungerer ved både at fugte og lægge et smørende lag på øjets overflade, som er med til at holde på tårerne og derved formindske udtørring.

Disse fugter mere end de smører, hvilket gør dem gode når man skal læse, sidde ved pc eller lignede.

Virkning: God

Prisniveau: Fra 110 - 135. Disse er lidt sværere at finde billigt.

Thealoz Duo 

Thealoz Duo er meget i stil med Systane Ultra. Dog er det en flaske i stedet for engangsbeholdere, hvilket er smart p.g.a. mindre spild, til gengæld syntes jeg at flasken er svær at dryppe med, men det er jo en smagssag. 

Virkning: God

Prisniveau: 110 - 130.

Ophtha

Meget fugtgivende øjendråber, men relativ kort virkning. Jeg bruger dem i rigtig slemme perioder, der er det de bedste.

Virkning: God men kortvarig

Prisniveau: Ca. 90 kr.


Tætsluttede briller (til indendørs brug)

Jeg har prøvet at købe nogle tætsluttende briller med skumgummikant, som skulle hjælpe øjnene med at holde på fugten. Der skulle bliver dannet fugt inde i brillen. Dette virker kun, når jeg er i bevægelse f.eks. hvis jeg bruger dem mens jeg gør rent. Sidder jeg stille og læser en bog er de virkningsløse.

Virkning: Stærkt begrænset

Prisniveau: 300 kr.


Cykel solbriller - tætsluttende

Når det er koldt eller blæser meget, tørrer mine øjne endnu hurtigere ud en de plejer, jeg har derfor et par tætsluttende cykel solbriller, som jeg tager på, hvis jeg skal ud. De holder den værste blæst og kulde ude. Når det blæser er jeg desværre nødt til at gå og holde på brillerne, for at blæsten ikke skal komme ind. Er det kun kulden jeg vil beskytte imod, er det nok at have brillerne på, så bliver der lige så stille dannet et varmelag inde bag brillerne. 

Virkning: Mellem

Prisniveau: Jeg købte en par billige til 50 kr. fra Rema, men vil prøve at finde nogle bedre, for at opnå en endnu bedre virkning.

Cacicol øjendråber - kun efter aftale med øjenlæge

Cacicol øjendråbe er beregnet til at igangsætter den naturlige gendannelse af vævet og fremme sårhelingen i hornhinden og IKKE til at helbrede blepharitis, men min øjenlæge anbefalede mig alligevel at prøve dem, da han mente at de måske kunne have en virkning. Og det har de. 

Hvis jeg har en slem periode og jeg ikke rigtig kan få betændelsen til at falde igen, så bruger jeg Cacicol 2 gange om ugen i en uge eller to. Dette får som regel den værste betændelse til at forsvinde og bringer den ned på en mere acceptabelt niveau.

Jeg har forsøgt at bruge Cacicol i længere tid, men betændelsen kommer igen, når jeg stopper. Derfor bruger jeg kun øjnedråberne som en slags reserve, når alt andet fejler.

Cacicol er et meget nyt produkt og ind til videre, er der ikke påvist nogle bivirkninger endnu.

BRUG ALDRIG CACICOL UDEN AT HAVE TALT MED EN ØJENLÆGE OM DET FØRST.

Virkning: God

Prisniveau: Dyrt. Cacicol koster 600 kr. for 5 engangspipetter.

Lamper/pærer med regulering af lystone og styrke

Jeg har erfaret at mine problemer med lys bliver mindre, hvis der ikke er få stor lysforskel mellem f.eks. tv og lyset i resten af rummet. Vi har derfor afprøvet pærer fra Philips Hue, hvor man både kan justerer tonen på lyser fra f.eks. kold hvid til varm gul, farven samt lysstyrken og det har vist sig at være en hjælp. Der er nogle toner lys mine øjne syntes bedre om end andre. Som alt andet er det ikke en mirakelkur, men klart noget der hjælper, så det er værd af afprøve.

Virkning: God

Prisniveau: Fra 300 kr op opefter afhængigt af hvor avanceret en løsning man vil have.

Briller med LF41 glas

I skrivende stund har jeg læst en artikel fra øjenforeningen, hvor de næver at lilla brilleglas med LF41 glas, kan afhjælpe nogle af indendørs generne ved f.eks. pc eller tv, men jeg har ikke fået afprøvet dette endnu. Artiklen hedder "når lys udløser smerte".








Kommentarer